SUSE LINUX Enterprise & openSUSE Community
เมษายน 26, 2019, 12:50:42 AM *
ยินดีต้อนรับคุณ, บุคคลทั่วไป กรุณา เข้าสู่ระบบ หรือ ลงทะเบียน
ส่งอีเมล์ยืนยันการใช้งาน?

เข้าสู่ระบบด้วยชื่อผู้ใช้ รหัสผ่าน และระยะเวลาในเซสชั่น
ข่าว:
 
   หน้าแรก   ช่วยเหลือ ค้นหา เข้าสู่ระบบ สมัครสมาชิก  

[Why we need your support] SUSE and openSUSE are trademarks of Attachmate Group, Inc. - WE ARE NOT IN ANY WAY ASSOCIATED WITH SUSE AND ATTACHMATE GROUP. SUSEThailand.com is a SUSE Linux user and community found in Thailand but not limited to other country suse linux user to join in. Currently active contents (How to's, Scripts, Tips, Tricks, Tutorials, Linux Command Line, and Troubleshooting) this suse linux how to's and expert support are SUSE Linux.
หน้า: [1]   ลงล่าง
  พิมพ์  
ผู้เขียน
หัวข้อ: วิธีการตรวจสอบข้อผิดพลาด NFS (How to debug NFS issues)  (อ่าน 998 ครั้ง)
0 สมาชิก และ 1 บุคคลทั่วไป กำลังดูหัวข้อนี้
Sontaya
Administrator
Expert : ผู้เชี่ยวชาญ
*****

Karma: +1/-0
ออฟไลน์ ออฟไลน์

กระทู้: 1931


Administrator


เว็บไซต์
« เมื่อ: มกราคม 07, 2013, 02:45:53 PM »


วิธีการตรวจสอบข้อผิดพลาด NFS (How to debug NFS issues)

เมื่อ NFS เซิร์ฟเวอร์ และ NFS ไคล์เอ็นต์บนระบบปฏิบัติการ SUSE Linux Enterprise และ OES ทำงานผิดปกติ โดยปกติล็อกไฟล์จะไม่ให้รายละเอียดใดๆ เกี่ยวกับสิ่งที่ผิดพลาด เราก็ต้องทำการดีบั๊กหาข้อผิดพลาดของ NFS


Environment:

SUSE Linux Enterprise Server 11
SUSE Linux Enterprise Server 10
Novell Open Enterprise Server 11 (OES 11) Linux
Novell Open Enterprise Server 2 (OES 2) Linux
SUSE Linux Enterprise Desktop 10
SUSE Linux Enterprise Desktop 11

 
Situation:

 A NFS server or client on SUSE Linux Enterprise of Novell OES doesn't work as expected. The logs don't provide any details about what goes wrong.
 
Resolution

 It depends on the type of issue, but if it seems to be a sole NFS issue it makes sense to debug the issue in the following order:


1. Set up the environment so that the problematic behavior can be reproduced immediately. It only makes sense to enable additional debugging when the issue is directly reproduced and no other distracting logs have to be read and analysed. So the basic steps should always be:
   - Enable debugging
   - Promptly reproduce the issue
   - Disable debugging


2. rpcdebug is very helpful in analysing the NFS or RPC communication. If you want to get additional logging information from the NFS Server aka nfsd use this command:

rpcdebug -m nfsd all:

for NFS client analysis use:

โค๊ด:
rpcdebug -m nfs all

Please note that the previous command uses "nfs" instead of "nfsd" as a parameter to option -m.
In rare cases the RPC protocol needs to be debugged and that can be achieved by using:

โค๊ด:
rpcdebug -m rpc all
The additional logging information will appear in /var/log/messages or can be viewed with the command "dmesg".

Disable the respective debugging options again by using the option -c in front of the trailing all:

โค๊ด:
rpcdebug -m nfsd -c all

โค๊ด:
rpcdebug -m nfs -c all

โค๊ด:
rpcdebug -m rpc -c all

Please note that it can be helpful when analysing a NFS server issue to enable the debugging on the client at the same time to see how the communication looks on both sides.


3. If all of the above rpc commands didn't provide enough or detailed information, advanced logging on kernel level with sysctl should be considered. It is not recommended to mix rpcdebug and the following sysctl commands since this would fill up the logs rapidly and would make them hardly readable. As a start only one of them should be used for debugging purposes.

To enable additional logging for nfsd use:

โค๊ด:
sysctl -w sunrpc.nfsd_debug=1023

for an NFS client issue:
โค๊ด:
sysctl -w sunrpc.nfs_debug=1023

and finally for RPC:
โค๊ด:
sysctl -w sunrpc.rpc_debug=1023

These commands also lead to additional messages in /var/log/messages that can be viewed via "dmesg" as well.

The respective debugging can be disabled by using the same commands like above, but change "1023" to "0":
โค๊ด:
sysctl -w sunrpc.nfsd_debug=0

or
โค๊ด:
sysctl -w sunrpc.nfs_debug=0

or
โค๊ด:
sysctl -w sunrpc.rpc_debug=0


Reference - http://www.novell.com/support/search.do?usemicrosite=true&searchString=7011571
« แก้ไขครั้งสุดท้าย: มกราคม 07, 2013, 02:59:11 PM โดย Sontaya » แจ้งลบกระทู้นี้หรือติดต่อผู้ดูแล   บันทึกการเข้า

ageLOC Technology
หน้า: [1]   ขึ้นบน
  พิมพ์  
 
กระโดดไป:  

(@)2007 SUSE Linux user community found in Thailand. This site is not an official openSUSE and SUSE website, and is not in any way affiliated with or endorsed by SUSE Linux GmbH or Novell. openSUSE and SUSE are trademarks of Novell, Inc. in the United States and other countries.
Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
หน้านี้ถูกสร้างขึ้นภายในเวลา 0.029 วินาที กับ 19 คำสั่ง (Pretty URLs adds 0.007s, 2q)